۱۳۹۰ فروردین ۲۴, چهارشنبه

جنگ صلح است - جایزه صلح نوبل اوباما

دریافت جایزه صلح نوبل ِ سال ۲۰۰۹، حتی خود رئیس جمهور آمریکا را حیرت زده کرد. ما به تنیده کردن های قضایا عادت داریم، اما ایدهٔ اینکه رئیس جمهور مقتدرترین قدرت امپریالیستی در کره ارض، سزوار دریافت جایزه صلح نوبل شود، آنهم فقط پس از ۱۱ (1) روز در سمت ریاست جمهوری، که هنوز هیچ کاری انجام نداده، ما را به یاد داستان ۱۹۸۴ جرج اوول میاندازد که در آن جمله ائی بی‌ معنی‌‌ بر در ساختمان وزارت حقیقت، حک شده بود،
جنگ صلح است
راجع به این جایزه نیز می‌توان همین را گفت. ایالات متحده آمریکا در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف جهان، دارای پایگاه نظامیست. کنترل۶۴/۸ درصد بازار اسلحه جهانی‌ را در دست دارد، به “جنگهای داخلی‌” آفریقا و نیز به سایر دست نشاندگان خود در سرتاسر جهان اسلحه صادر میکند.
اوباما چه چیزی را به ما قول داده؟
او قصد دارد که بودجه نظامی را افزایش دهد و نیروی بیشتری را به افغانستان اعزام کند. آری جنگ صلح است
برای اکثریت شهروندان آمریکایی، همانند داستان ۱۹۸۴ جرج اوول ، همه اینها در حاشیه امپراطوری اتفاق می‌افتاد. بطوریکه، هواپیماهای بدون خلبان آمریکائی که به طور منظم به قتل روستائیان پشتون زبان در افغانستان و پاکستان مشغولند، از راه دور، در پایگاهای نظامی بیرون از شهر لاس و گاس، کنترل میشوند.
همانند بازی‌های کامپیوتری جوانان، که پی آمد های انسانی بازی در آن غایب است، اینجا هم مجروحین و کشته شدگان هزاران مایل به دور و عاجز و ناتوان از مقاومت و مقابله هستند.

این جنگ، جنگ ترور است نه بر علیه ترور. تنها مطلبی که اوباما گفته است اینست که او از “نیروی نرم” استفاده خواهد کرد، به این دلیل که سیاست‌های “یکسویه” رژیم بوش متکبر باعث شکست منافع آمریکا شده است. این سیاست ِ صلح نیست، بر عکس سیاست هوشمندانه امپریالیستیست. با این وصف، شعار ” خروج نیرو‌های نظامی از افغانستان” هرچند هم با نیت خوب داده شود اما با اهداف اشاعه جنگ در سایر نقاط، همخوانی دارد. در این نظام ما شاهد بروز جنگهای بیشتری در سایر مناطق خواهیم بود. ترکیدن حباب‌های سوداگری‌های بازار جهانی‌، باعث تنش‌های اقتصادی در گوشه و کنار جهان شده و این امر از همه جا بیشتر، در آمریکا احساس میشود.
از سال ۱۹۷۱، آمریکا با چاپ بی پشتوانه دلار، برای گردش در سایر کشورها، همه دنیا را مجبور ساخته که تاوان بحران اقتصادی او را بدهند. تا سال ۱۹۹۲، ۹۲ درصد معاملات جهانی‌ با استفاده از دلار انجام میگرفت، امروز این رقم به ۴۰ درصد تنزل پیدا کرده است. روسیه، چین، ژاپن، ونزوئلا، ایران و کشورهای خلیج در حال بر رسی استفاده از ارز غیر دلار هستند.
آمریکا قادر نیست به راحتی‌ با این موضوع کنار بیاید، و مهمتر اینکه باید مطمئن شود که کنترل کالای کلیدی را در دست دارد و با نیروی پیشرونده روسیه و چین مقابله کند.
جهان با جنگهای بیشتری ربروست، در مورد دادن جایزه صلح نوبل به اوباما ما صرفا میتوانیم گفته ملکم ایکس را در ارتباط با مارتین لوتر کینگ تکرار کنیم
جایزه را او برد و مشکلات را ما
و آن مشکل، ادامه وجود سرمایه‌ داری…..
(1) تعیین لیست جایزه نوبل در اول فوریه بسته شد، اوباما روز بیستم ژانویه سوگند ریاست جمهوری را انجام داد.

0 نظرات: